אבחון פסיכודיאגנוסטי
הערכה פסיכולוגית מעמיקה ורחבה לעולם הפנימי של האדם (ילד, נער או מבוגר). האבחון ממפה את הכוחות והקשיים הרגשיים של מאובחנים, מאיר דפוסי התנהגות ודינמיקה תוך ובין אישית. האבחון מיועד למעוניינים בקבלת תמונה תוך נפשית ורגשית מקיפה וכן למתמודדים עם קשיים רגשיים משמעותיים לצורך דיוק האבחנה ומתן המלצות לטיפול. האבחון כולל התייחסות ליכולות הקוגניטיבית ומעמיק בהיבטים הרגשיים תוך שימוש בכלים השלכתיים, שאלונים, ראיון קליני, תצפית וכלים נוספים. האבחון מוכר ותקף ע"י מוסדות חינוך , מרפאות ברה"נ , השירותים החברתיים, שירותי הבריאות, בטל"א וכו'.
האבחון מועבר ע"י פסיכולוגים קליניים או פסיכולוגים שעברו הכשרה מתאימה.
תהליך האבחון כולל:
- מפגש אינטייק - במפגש זה נתאם ציפיות מהאבחון, נשוחח על הרקע וההיסטוריה המשפחתית, ההתפתחותית, החינוכית / התעסוקתית, נתמקד בהבנת התפתחות העולם הרגשי, במעברים בחיים, בהתמודדות עם קשיים בעבר, בקשרים הנוכחיים ולאורך החיים עם אחרים משמעותיים, בשינויים במצב הרוח ובתפיסת העצמי וכו'. באמצעות השיח (ראיון קליני חצי מובנה) נבנה תמונת מצב מעודכנת בנוגע לתפקוד, לעולם הרגשי , החברתי וההתנהגותי. בתהליך ימסרו שאלוני דיווח רלוונטיים ויתקבלו חומרי הרקע (סיכומים רפואיים, אבחונים והערכות שונים, מידע ממסגרות), במפגש זה תוגדר סיבת הפנייה ומטרת האבחון.
- מפגשי האבחון - יתקיימו 2-4 מפגשי אבחון בהם נבחון את העולם הרגשי באמצעות הבטרייה הבסיסית (אינטליגנציה ומבחני השלכה מקובלים (רוראשך, TAT ,HTP), וכן בהתאם לצורך נרחיב את הבטרייה. ניתוח הממצאים מבוצע בהתאם ליידע המחקר והקליני העדכני.
- מפגש משוב - בסיום התהליך המידע מאורגן כדוח מפורט אשר נמסר במפגש נוסף (לעיתים נדרשים שתי מפגשי משוב להורים ולנער/ה) וניתנים המלצות המהוות תוכנית עבודה מפורטת ומותאמת הכוללת הפניות לגורמי טיפול רלוונטיים (בדיקות רפואיות, נוירולוג, פסיכיאטר, ריפוי בעיסוק, קלינאיות תקשורת), המלצות מפורטות לטיפול רגשי בהתאם להבנה המתגבשת (פרוגנוזה לטיפול, סגנון הטיפול, המוקד הטיפולי וכו') והפנייה למיצוי זכויות בהתאם לממצאים.